Anatol Terzi: Sevciuk intra in campania electorala „prezidentiala” de la Tiraspol cu o presa aservita

Liderul separatist de la Tiraspol, Evgheni Sevciuk, a decretat actiuni de sprijinire si promovare activa a sa de catre presa locala. In urma acestui decret, pretinsa administratie prezidentiala separatista va fi obligata sa asigure deplasarea reporterilor la locul evenimentelor la care va lua parte Sevciuk si sa monitorizeze locatia si miscarea jurnalistilor in timpul evenimentelor de importanta republicana. Administria se va angaja de asemenea sa anunte din timp presa despre evenimentele la care va participa sevciuk. Potrivit decretului, informatiile despre actiunile liderului de la Tiraspol trebuie promovate in toata mass-media (TV, audio si reviste, Internet) din regiune cel târziu cu 7 zile inainte de eveniment. Televiziunea publica, radioul local au obligatia sa prezinte informatii despre actiunile lui sevciuk nu mai târziu de o ora de la inceputul evenimentului. „Emisiunile video (fara intreruperi) urmeaza a fi postate in decurs de 24 ore la televiziunea publica din regiune. Materialele postate de alte canale TV vor fi obligatoriu coordonate cu institutia de resort”, se mai arata in document ale carui prevederi intra in vigoare de la 16 iulie 2015.

La acest scrutin, Sevciuk va avea o concurenta acerba din partea unor politicieni de la Tiraspol, iar fundalul socio-economic nu ii este deloc favorabil, regiunea separatista trecand printr-o criza fara precedent. Cotidianul rus „Nezavisimaya Gazeta” scria recent ca deputatul asa-numitului Soviet Suprem de la Tiraspol Anatolii Durin i-ar putea face concurenta lui Sevciuk si ca este sprijinit de Kiev. Durin este cel care a organizat la inceputul acestui an un miting de protest contra masurilor de austeritate impuse de catre autoritatile de la Tiraspol dar si contra cresterii preturilor la serviciile comuncale. Anatolii Durin este cunoscut in regiunea transnistreana ca membru al Partidului „Obnovlenie”, ulterior acesta a creat miscarea „Narodnoe Edinstvo”. Alegerile „parlamentare” in regiunea transnistreana vor avea loc in decembrie 2015, iar cele „prezidentiale” in primele luni ale lui 2016.

Anti-propaganda

Intr-un interviu acordat pentru Europa Libera, director-executiv al agentiei European Endowment for Democracy cu sediul la Bruxelles, Jerzy Pomianowski, a declarat ca presa de limba rusa a promovat tendentios, in timpul ultimelor scrutinuri, candidati favorabili apropierii de Moscova, iar impactul lor este foarte puternic peste Prut. „A avut un impact foarte mare. Un rol determinant. Am analizat  impactul acetor campanii media in tipul alegerilor foarte atent. Candidatii pro-rusi au beneficiat de spatiu mult in media controlata de Kremlin sau in cea pro-rusa. Au folosit celebritatile, au raspândit afise in care pozau impreuna cu vedere cunoscute, celebritati. Astfel au avut mai multa vizibilitate. Iar presa rusa a promovat doar o singura optiune politica”, a declarat Pomianowski.

El a mai adaugat ca donatorii europeni ai Republicii Moldova trebui sa investeasca si in contracararea propagandei ruse in Republica Moldova, tot mai activa prin intermediul unor institutii media puternice. „Ca atare, in locul unor canale TV putem infiinta o platforma multimedia la cerere. In limba rusa, desigur. Aceasta poate reuni diferite institutii media, diferite canale de stiri, radio sau TV. Este nevoie sa folosim acest pluralism, sa le reunim. Pluralism: acesta este, credem noi, cel mai bun mod de a ne bate cu acest aflux informational unic controlat de Kremlin. De exemplu, in Gagauzia, in R. Moldova, exista un site care are cam 50.000 de utilizatori. Aceasta platforma online, cu suportul donorilor europeni, poate avea un continut de calitate, pe care altfel nu si l-ar fi putut finanta. Astfel, in ochii utilizatorilor lor vor deveni foarte profesionisti, iar audienta lor va creste”, a mai spus specialistul polonez in mass-media.

 

Sursa: http://karadeniz-press.ro/kara/sevciuk-intra-in-campanie-electorala-de-la-tiraspol-cu-o-presa-aservita/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+KaradenizPress+%28Karadeniz+Press%29