26.07.2016: Fake-ul crizei carburanților în Transnistria

Transnistria învinuiește Chișinăul și Kievul de o criză a carburanților în regiune, deși în benzinăriile din stânga Nistrului se găsește atât benzină, cât și motorină. Partea transnistreană acuză Republica Moldova și Ucraina de instituirea unei adevărate blocade a carburanților prin nepermiterea trecerii cisternelor cu carburanți prin segmentul transnistrean al hotarului moldo-ucrainean. Se pare că problema este una artificială, deoarece importatorii de produse petroliere din stânga Nistrului au acces nelimitat la carburanții care se importă din România sau care tranzitează țara vecină.

Pe 21 iulie a avut loc o chiar și o ședință extraordinară a grupurilor de experți, reprezentanți ai autorităților vamale din Republica Moldova și partea transnistreană pe tema reluării importului de carburanți din direcția Ucraina și Belarus.

Ce scrie ministerul lor de externe

Așa-numitul minister de externe de la Tiraspol a declarat că ședința a avut loc la inițiativa părții transnistrene și are ca pretext situația critică în care a ajuns piața de produse petroliere din stânga Nistrului, care ar fi apărut după ce Ucraina și Republica Moldova nu au permis importul de carburanți în regiunea transnistreană. Așa-numitul executiv de la Tiraspol este nemulțumit de faptul că circulația mărfurilor de import este blocată la nivelul punctelor „Cuciurgan-export” și „Slobodca-export”. Sunt blocate mărfurile care vin din Ucraina, dar și cele care tranzitează Ucraina spre Transnistria. „Din această cauză nu este posibilă aprovizionarea Transnistriei cu un șir de produse, inclusiv petroliere”, scrie ministerul de externe transnistrean.

La reuniunea din 21 iulie, Chișinăul ar fi  înaintat anumite condiții pentru reluarea importului de produse petroliere pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene. Astfel, importatorii din stânga Nistrului urmează să primească autorizațiile care permit importul de produse petroliere pe segmentul transnistrean al hotarului moldo-ucrainean la Chișinău. Înțelegerile dintre autoritățile vamale de pe ambele maluri cu privire la cooperarea în zonele vamale comune „Bender-2” și „Râbnița” urmează să fie revizuite. Chișinăul a insistat și asupra construirii unor obiecte de infrastructură noi la aceste două stații, menționează ministerul de externe al Transnistriei.   

Autoritatea vamală infirmă o criză

Prezintă un mare interes însă faptul că pe 19 iulie, cu două zile înainte de întrevederea la sediul OSCE (unde s-a discutat problema transportului feroviar), așa-numitul Comitet de Stat al Vămilor din Transnistria a emis un comunicat care infirmă zvonurile că autoproclamata republică se confruntă cu o criză a petrolului. Dimpotrivă, autoritatea vamală spune că în perioada 1-18 iulie au fost importate 4500 de tone de produse petroliere: cu 11% mai puțin decât în perioada similară a anului 2015. Totodată, autoritatea vamală constată că în această perioadă importul de motorină a crescut cu 1,5 ori și a constituit 2500 de tone, în timp ce în aceeași perioadă a anului 2015 au fost importate 1600 de tone de motorină. Reducerea importului cu 11% se datorează micșorării importului de benzina marca AI-92 și AI-95.

Totodată, autoritatea vamală menționează că importurile de combustibil de către Sheriff, care deține o cotă de 75% de carburanți, au crescut cu 6%, iar importul de motorină a crescut de patru ori.  

Amintim că despre o criză a carburanților în regiunea transnistreană cel dintâi a vorbit postul de televiziune TSV, care este controlat de grupul Sheriff, Comitetul de Stat al Vămilor fiind o structură ce se subordonează direct amidnistrației lui Evgheni Șevciuk.

Deputat transnistrean: criza există, dar avem și petrol

Andrei Safonov, unul dintre cei 43 de deputați în Sovietul Suprem de la Tiraspol, a declarat pentrudechide.md că în benzinăriile Sheriff motorina lispește de o săptămână.   

„În ceea ce priveşte blocada economică instituită de Ucraina faţă de importul de combustibili şi lubrefianţi, putem să menţionăm că la ora actuală, în Transnistria, nu au ajuns câteva zeci de cisterne cu carburanţi.  Există o statistică în acest sens. Din acest număr fac parte şi câteva cisterne care se află pe teritoriul Belarusului şi care nu au primit actele corespunzătoare”, a declarat Safonov.

În ceea ce priveşte importul combustibilului din direcţia Republicii Moldova, care vine din România sau tranzitează România, Safonov afirmă că acesta nu a fost stopat. Potrivit lui Safonov, compania Sheriff ar fi  singura firmă care nu are acces la combustibilul care vine din direcţia Republicii Moldova. Safonov consideră că anumite persoane din administraţia transnistreană sunt interesate ca afacerea cu combustibil a firmei Sheriff să falimenteze. În ceea ce priveşte alte companii, acestea au posibilitatea să importe combustibil însă doar din partea Republicii Moldova.

Potrivit sursei, din benzinăriile firmei Sheriff lipseşte motorina deja de o săptămână. „Este greu să prognozăm deocamdată cum se va rezolva această situaţie. Însă sunt convins că părţile garant şi mediatorii vor interveni în rezolvarea acestei chestiuni, deoarece aceasta oricum este inlusă în procesul de negocieri”.

Safonov este convins că acţiunile unor funcţionari sunt îndreptate împotriva companiei Sheriff, totodată deputatul transnistrean presupune că aceasta blocadă nu reprezintă o lovitură asupra companiei Sheriff, ci asupra intereselor naţionale ale Transnistriei.

„Din punct de vedere obiectiv, toate autorităţile din Transnistria trebuie să fie interesate în reluarea circulaţiei feroviare, nu doar compania Sheriff. Orice criză care are legătură cu o firmă sau o întreprindere de stat este o situaţie care se poate repeta în viitor şi să lovească în orice business. Constat acum că administraţia de la Tiraspol nu a venit cu o reacție clară cu privire la această problemă, cum a fost în 2006, pe timpul lui Igor Smirnov, când au fost mobilizate forțele neguvernamentale și politice pentru a se opune acelor măsuri de presiune asupra Transnistriei. Astăzi nu putem spune că anumite persoane din administrație pur și simplu închid ochii asupra problemei.   

Menționăm că Andrei Safonov, care nu a fost ales în Sovietul Suprem pe listele Partidului Obnovlenie, partid controlat de grupul Sheriff, are o poziție anti-Șevciuk.

Obnovlenie se așteaptă la o catastrofă

Potrivit lui Oleg Vasilati, deputat în Sovietul Surpem, criza carburanților se referă în primul rând la faptul că combustibilul nu este întotdeauna disponibil pentru clienții care îl achiziționează angro sau pentru alimentarea mașinii. Au loc fluctuații de preț, comercianții au suspendat promoțiile de reduceri, nu există posibilitatea de a cumpăra combustibil cu canistra.  La nivel oficial, a fost blocată posibilitatea de a importa combustibilul din direcția Ucrainei. Acest fapt ar putea conduce la un deficit de combustibil care va cauza o catastrofă în republică.

„În ceea ce privește mesajul celor de la Comitetul Național al Vămilor, acesta nu infirmă nimic, deoarece sunt lipsite de conținut. Acest mesaj nu ia în considerație faptul că Sheriff nu a importat combustibil în decursul primăverii. Acest mesaj nu descrie nivelul de saturație a economie din aceste importuri. Acest mesaj este o încercare de a acoperi eșecul lui Șevciuk în ceea ce privește căile ferate. Este un instrument de luptă politică”, declară Vasilatii.  

Menționăm că Vasilati face parte din fracțiunea Partidului Obnovlenie, care este contrlat de grupul Sheriff.

Kievul urmează să explice situația

Surse de la Ambasada Ucrainei în Republica Moldova au declarat pentru dechide.md că această tulburare a apelor în jurul unei probleme a carburanților este în favoarea grupului Sheriff, care ar recurge la asemenea trucuri informaționale în contextul așa-numitor alegeri prezidențiale din republica nerecunoscută. O poziție oficială a Kievului va veni în cel mai scurt timp.

Spicherul parlamentului, Andrian Candu, a declarat pe 25 iulie după ședința platformei parlamentare de consultare și control parlamentar pentru realizarea politicii de reîntregire a Republicii Moldova, că în Transnistria pentrolul ajunge atât din direcția Ucrainei, cât și din Republica Moldova.

Prim-viceministrul pentru Reintegrare, Gheorghe Balan, a declarat pentru Deschide că informațiile privind criza carburanților în Transnistria sunt niște speculații.  

 

Sursa: http://www.deschide.md/ro/news/politic/29820/Fake-ul-crizei-carburan%C8%9Bilor-%C3%AEn-Transnistria.htm